کد مطلب:28647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

فرمانِ نبرد












2468. الأخبار الطّوال:آن گاه كه محرّم به پایان رسید، علی علیه السلام آوازگَری فرستاد و او به هنگام غروب خورشید، در اردوگاه معاویه ندا در داد:«همانا ما دست [ از نبرد ]بداشتیم تا ماه های حرام به فرجام رسند؛ و اكنون چنین شده است و ما همگی سویتان می آییم، كه خدا خیانت پیشگان [ در پیمان] را دوست ندارد».[1].

2469. تاریخ الطبری - به نقل از جعفر بن حُذَیفه -:سپاهیان درنگ ورزیدند تا آن كه فرجامِ ماه محرّم نزدیك شد و علی علیه السلام به مرثد بن حارث جشمی فرمان داد [ تا ندا در دهد] و او هنگام غروب آفتاب، شامیان را ندا در داد:هلا كه امیر مؤمنان به شما می گوید:«همانا با شما مدارا كردم تا به سوی حق باز آیید و توبه كنید. كتاب خداوند عزوجل را بر شما حجّت آوردم و به آن فرا خواندمتان؛ امّا از سركشی دست نكشیدید و حق را اجابت نكردید. من یكسره به سویتان می آیم كه خدا خیانت پیشگان را دوست ندارد».

سپس شامیان، غوغاگرانه به امیران و سَرانِ خویش پناه آوردند. معاویه و عمرو بن عاص برون شدند و فوج ها را آراستند و سپاه را آماده ساختند و آتش ها برافروختند. علی علیه السلام [ نیز] سراسرِ شب را به آماده سازی سپاه و فوج آرایی پرداخت و خود در میان ایشان می گشت و به نبرد تشویقشان می كرد.[2].









    1. الأخبار الطوال:171.
    2. تاریخ الطبری:10/5، الكامل فی التاریخ:370/2، مروج الذهب:387/2.